Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

#60

När du loggar in på din blogg, vad tänker du då? Jag tänker nåt i stil med "vad har jag gjort sen sist jag skrev?" och "hur mår jag?"... Det innebär att om du stannar upp på min blogg och läser lite så vet du snart det mesta om mig.. Jag har en bild i ena hörnet på bloggen, ibland lägger jag in lite extra bilder i min blogg på mig och mina vänner. Det, i sin tur, innebär att om du möter mig på stan så kan du tänka "oj, det är ju hon! hon som är arbetslös och less, och som bakar och mår konstigt" Samtidigt går jag förbi dig och har ingen aning om vem du är eller att du vet vem jag är. Känns inte det konstigt?

I somras var jag med om en liknande situation. Jag läste en blogg skriven av en ung mamma. Jag läste om alla framsteg hennes dotter gjorde, jag läste om hennes sambos jobb och jag läste om vilka hon fikat med ena dagen och lunchat med andra. Där fanns det mesta liksom, och jag var såld. Det var roligt att läsa! En dag kliver hon på bussen jag ska åka med hem från jobbet. Det var mycket folk så hon sätter sig på första lediga plats - brevid mig. Förstå känslan av att sitta där och kunna prata om hennes liv i säkert en kvart, eller mer om jag fick fundera lite.. Å hon visste inte ens vem jag var. Hon visste inte att tjejen som satt brevid henne på bussen visste så mycket..
Det är wierd! Konstigt! Galet! Fel?

Jag vill ju att mina vänner ska höra av sig till mig, fråga hur det är, vad jag gör? Men varför ska dom? Allt dom behöver veta står ju här.. Här står också om jag har nåt jag ska göra, så mina vänner behöver inte ens besvära och undra om vi kan ses och hitta på nåt. Kanske nästa vecka, men inte idag eller i morgon, för det står i min blogg att jag ska göra det ena eller det andra.. Vad gjorde du i helgen? Vad gjorde du på nyår? Varför ska dom fråga, allting står ju här.

På samma sätt bläddrar jag igenom en hel hög bloggar varje dag. Två gamla klasskompisar är gravida, en har fått barn, en ska gifta sig. En annan har magsjuka i skrivande stund, Nettan har bloggat om mina jämförelser förlossning/fläskfilé och tycker att det är skitkul. En tjej från paralellklassen har förälskat sig i en nyfödd liten kille hon inte träffat men längtar, och min syster håller på att flytta. Vidare har en gammal bekant flyttat till norge och jobbar, en old time bästa vän pluggar och åker buss till skolan. En blogg jag fastnat för gav mig nyss lite roliga 'visdomsord' och en annan blogg gör mig lite less.
Jag läser bloggar om det mesta, vet fortfarande lika mycket om de jag umgicks med i skolan - nu som då. Hade inte bloggandet hittat hit hade jag inte ens vetat var de befinner sig, vad de gör, hur de mår. Jag hade inte sett hur de ser ut idag, om de ändrat frisyr, klädstil - ingenting. Men nu vet jag! Jag vet allt! För BLOGG innebär tydligen ALLT OM MIG. För de flesta. Det finns bloggar om mat, bebisar, kläder, visdom, dumhet, kärlek, hat, begär, längtan... Säg nåt det inte finns en blogg om? Alltid fastnar man för nåt i en blogg, och ja, det får mig att lära känna en ny människa nästan varje dag.

En vilt främmande människa som jag inte ens känner till vet lika mycket om mig som mina vänner gör idag, och så är det nog för många. Bloggen lämnar ut all information, personlig kontakt är inte längre nödvändig.

Men som sagt, vad tänker du när du loggar in på din blogg?


Kommentarer

Postat av: Morsan

Fast nu håller jag inte med dig. Man kan prata med varandra iallafall När jag läst din blogg om tex en lägenhet kan man ju prata om det "Såg att du var intresserad av den där lägenheten" sen kan man prata om det... Jag tycker nog att det är bra med bloggar. Tänk när jag ringer till dig, och inte har läst din blogg innan, och du har en dålig dag. Då kan jag säga ågot som kan bli helt fel !
Sen är det så att jag vet mycket om alla era vänner också, men det skadar ju inte ;=)

Nej, till alla som läser detta vill jag bara säga
BLOGGA MERA !!

2008-01-16 @ 19:57:56
Postat av: Tina

Haha, din mor är härlig hon =)
Och du, jag tänker lika som dig dom få gånger jag faktiskt loggar in på min blogg. Men det är ju så mycket roligare att läsa andras bloggar än att skriva sin egen.

2008-01-17 @ 12:31:20
Postat av: nettan

Jag tänker att du ska uppdatera din blogg snart!

2008-01-18 @ 19:08:46
URL: http://litenwiden.blogg.se

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: