Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Mitt LCHF

Får börja med att tacka för alla fina kommentarer om mitt nya hår. Jag är nöjd, men det är riktigt ovant. :)

Satt å kikade igenom lite bilder sen jag började med LCHF, vilket är 28 dagar sen. Känns som det är mycket längre sen jag började, å med tanke på att jag sett så bra resultat redan så känns det betydligt mer än 28 dagar.
Däremot började det inte alldeles utmärkt. Blev en fiskbit med lite sallad till, en 90grammare med bacon och ost och lite blomkål till.... Det var inga höjdarmåltider direkt. Knappt så jag längtade efter att äta på dagarna. Däremot nu, sen jag hittade mer och mer bra hemsidor med recept och framförallt sen jag köpte kokboken, så ÄLSKAR jag när det är dags för mat. Jag menar, vem kan tacka nej till grillad kyckling med gräddig vitlökssås, ugnskotlett med sambal oelek och grädde, chilikasslergratäng, omelettrulle med baconröra eller helt enkelt en hallonsmothie?
Igår bjöds det på samma recept som den grillade kycklingen med gräddig vitlökssås, fast med fläskfilé istället. Det blev också väldigt väldigt gott. Idag till lunch när jag har besök av syster med son blir det samma, men kyckling. Jag tycker om kyckling, och ÄLSKAR receptet! Det känns som jag är på g, att det kommer lyckas, att jag kan klara det här.  Jag ber om ursäkt att inget recept kommit på ett par dagar, och hoppas att ni inte sviker mig ändå. Som plåster på såret lägger jag upp ett recept på chilikasslergratängen. Däremot missade jag såklart att ta kort på den, så det får ni vänta lite med. Tänkte göra den igen snart. Ska också lägga upp lite bilder på all god mat jag provat nån dag och visa er :)

Chilikasslergratäng, 4-6 portioner

600gram kassler i tunna skivor
1dl finhackad paprika och även gärna en aning finhackad färsk chili
1-2 finhackade vitlöksklyftor
3dl hårt vispad grädde
1/2 dl chilisås eller 2msk tomatpuré
1tsk curry
1krm chilipulver
3dl vet och smakrik riven ost
smör till stekning

Stek det finhackade så att det mjuknar tillsammans med kryddorna i smör.
Lägg över och fördela i botten av en ugnsfast form.
Placera de tunna skivorna kassler omlott över.
Vispa grädden för sig och rör försiktigt ner chilisås eller tomatpuré.
Toppa med den rivna osten och gratinera tills osten antagit tilltalande färg och yta.

Som vanligt gjorde jag heller inte riktigt som det står, då karln inte tycker om varken paprika eller curry, så jag uteslöt dom två ingredienserna. Jag valde också chilisås istället för tomatpuré. I övrigt följde jag det, och gräddade i 200 grader ca 20-30 minuter har jag för mig.

För övrigt läste jag igenom receptet på omelettrullen med baconröra och såg att det är lite felskrivet där, det ska vara 1/2 paket bacon, inte 1/5 paket... Då blir det mycket lite bacon....

Förutom LCHF

Jag har haft en otroligt dålig natt och knappt sovit nåt alls. Somnade ordentligt vid 4 och vaknade igen klockan 6. Valde att inte gå på jobbet men kunde heller inte somna om, så jag har duschat, kikat igenom de dagliga bloggarna, kikat frysen efter lunch till idag och lyssnat på radio på Johans nya hemmabio som kom igår. En pall med svart plast på släpptes av här ute igår eftermiddag. Två högtalare a´la för stora för den här lägenheten packades upp och kopplades in. Sen var det även tre mindre högtalare, alldeles lagomt stora. Det låter rätt okej måste jag säga.
Jag hoppas att den här dagen och kvällen blir bättre än gårdagen. Hoppas på samtal idag också som gör att jag kan andas ut lite och känna att jag kommer framåt i livet, att jag kan börja bearbeta lite och komma upp på fötter igen.
Svärmor tipsade mig om en lägenhet igår också som jag har lite förhoppningar på. Skulle verkligen behöva nåt bättre just nu. Mitt kök är för litet för den matlagning jag börjat med. Har haft perioder när jag älskat att stå i köket men de har alltid försvunnit efter ett tag för att det känns som jag har ett värdelöst kök, nu har jag en bra period igen och måste ha det för att min kropp ska funka med nya kosten, och det vore väl ett jävla bakslag om jag skulle sluta igen för att jag är less på köket....

Nej nu ska jag hitta på nåt annat en stund. Funderar på att påbörja min egna kokbok med LCHF-mat som jag tycker om. Någon som är sugen på att ta del av den sen?

Vill bara säga också att Johan är den bästa!

Lägger upp lite halvdåliga bilder på min frisyr


Kommentarer

Postat av: Morsan

Försök att må så bra du kan, tänk på dej själv idag nu då !

Jag vill gärna ta del av dina recept även om jag inte lagar maten. Men som inspiration !

2009-01-28 @ 10:04:25
Postat av: Paula

Klart du klarar av det här Zandra. Du r ju på g!

2009-01-28 @ 10:23:08
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: Jennifer

Du Zandra, du inspirerade mig till att börja. Å jag håller helt med dig i allt du skriver. Man mår så bra! Det är så kul att gå in här och läsa, recepten är underbara! KrAM

2009-01-28 @ 11:08:18
Postat av: Malin

Skitsnyggt!!!

2009-01-28 @ 18:47:57
Postat av: Johanna

Snygg frisyr och färg! Du passade i mörkt :)

2009-01-29 @ 10:38:36
URL: http://johannaa86.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: