Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

Gött!!

Nu har jag avnjutit en aningen sen men riktigt god lunch. Frågade Jessica vad hon tyckte jag skulle äta, hon svarade att jag skulle äta samma som hon gjorde igår, och visst såg det gott ut? Kika här får ni se! :) Men njaa.. Jag var inte riktigt sugen på fisk. Så jag for hem, kikade igenom kokboken, åkte iväg på ICA och sen gjorde jag en god tacopaj a'la LCHF.

TACOPAJ 4-6 portioner

Pajskalet:
4 ägg
1 dl grädde
2 msk smör

Innehållet
400 gram köttfärs
1 krossad vitlöksklyfta
smör till steknining
1 msk tomatpuré
2 msk glutamatfri tacokrydda
1/dl vatten
halverade körsbärstomater
skivade lökringar
2 dl riven ost
1 dl grädde
1/2 dl creme fraiche

Egen tacokrydda:
1/2 tsk salt
2 tsk chilipulver
2 tsk paprikapulver
1 tsk vitlökspulver
1 tsk lökpulver
1 tsk spiskummin
2 krm cayennepeppar

Gör såhär:
Sätt på ugnen på 225 grader.
Smält smötet i pajformen i ugnen. Vispa hastigt ihop äggstanningen och grädda till torr yta med ordentlig färg. Ta ut och låt formen vila.

Bryn färsen med vitlök och kryddor i smör. Tillsätt vattnet och låt puttra tills vätskan kokat in. Riv osten och blanda med grädde och creme fraiche. Strö ut köttfärsröran på pajbotten och fördela tomat samt lök på toppen. Häll oströran överst och grädda i 10-15 minuter eller tills ytan ser aptitligt inbjudande ut.



 
Inga bra bilder, som vanligt. Men mer än inget!

Sen gör jag ju aldrig precis som det står, i detta fallet glömde jag vitlöken, lät bli tomatpurén eftersom jag inte hittade nån bra som uppfyllde mina krav, jag tycker inte om lök i maten och gjorde heller ingen guacamole till, som bilden i boken visade.
Jag är mycket positivt överaskad av tacokryddan, som både luktar och smakar EXAKT som den man köper! Å mycket enkel var den också. Hälla i olika kryddor och blanda runt lite. :) Nästa gång ska jag ha mer tomater på, och vitlök. Ska också pyssla fram en god sås att ha till... Några förslag? Jag är ingen storätare av avokado nämligen...

Mycket god lunch, och eftersom det är tre fjärdedelar å lite mer kvar så äter jag det till middag. Jessica, middag på 55an, ta med guacamole om du vill ha det, men be there. Det är mycket mat och jag vill inte slänga den :)

Kommentarer


Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: