Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

What to do?

Ja, mina LCHF-läsare. Vad vill ni läsa? Är det bara recept ni vill ha eller vad hoppas ni att det ska stå när ni öppnar min blogg? Idag tänkte jag ge er den välkända "listan". Vad äta, och vad inte äta..

Följande är tillåtet att äta om man följer en LCHF-kost:
• Fet frukt (Avokado och kokosfett).
• Fett (Riktigt Smör och Bregott)
• Fisk och skaldjur (Gärna feta fisktyper tex lax).
• Fågel (kyckling eller kalkon.)
• Grönsaker (Sparris, broccoli, Squash, aubergine, oliver)
• Kål (Blomkål, vitkål, brysselkål eller grönkål).
• Kött (Lamm, vilt, gris och nötkött).
• Matolja (Olivolja eller rapsolja).
• Mejeriprodukter (Grädde, Cremé fraiche, yoghurt, vanlig och grekisk/turkisk, mjölk och fil).
• Ost, (Gärna feta ostar, Philadelphia, Haloumi, Feta, Mozzarella eller keso).
• Spenat, svamp, gurka och all sorts grönsallad.
• Ägg (I alla former).

Undvik att äta följande om du följer en LCHF-kost:
• Charkvaror (Korv och alla typer som innehåller tillsatser som innehåller kolhydrater, kolla efter potatismjöl).
• Frukt.
• Kolhydrater i form av ris, majs, couscous eller bulgur.
• Margarin (Alla typer).
• Matolja (Majsolja,jordnötsolja, sojaolja och solrosolja).
• Rotfrukter, (Potatis, pommes frites, kålrot, rödbeta etc).
• Socker (Alla former, vit socker, brunt socker, sirap, honung ,godis etc).
• spannmålsprodukter (Bröd, pasta och gröt. Även fullkornsprodukter)
• Sötad mat & dryck (läsk, kakor, kaffebröd etc).
• Tilltugg (Popcorn, chips och alla andra tilltugg som innehåller kolhydrater).

Man kan äta lite av av nedanstående om man känner att man måste:
• Alkohol.
• Bönor och linser.
• Choklad med hög kakaohalt, 65-70%.
• Frukt.
• Nötter, mandel, solrosfrön.


Vidare så vill jag tacka Lilian för ett mail som gjorde att jag blev glad. Det är härligt att höra att man inspirerar!

Jag återkommer med nåt smaskigt recept. I morgon ska jag laga fjärilsfilé med boursin och persiljesås till lunch, ni får det när jag är klar med den, men jag ska nog hitta nåt smaskigt recept till er sålänge. Tills jag återkommer kan ni läsa Jessicas blogg och bli kär i ostchipsen! Gör gärna en dipp till! När jag gör ostchips skär jag skivor och viker på mitten, så en skiva till varje chips.

Kommentarer

Postat av: Morsan

Vad jag vill läsa i din blogg ? Allt tack ! Hur du mår, vad som händer men även lite kost och massor av fina matbilder....

2009-02-04 @ 18:06:53
Postat av: Anonym

Får man dricka kolsyrat vatten?

2009-02-04 @ 18:14:46
Postat av: Jennifer

Zandra, du är en stor insperationskälla. jag är dålig på att komentera men du har en så härlig blogg. Tack för det! kram

2009-02-04 @ 18:30:55

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: