Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

LCHF återigen

Mitt LCHF

Paula: Tack för dina tips på sidor! Ett underbart tips tillbaka till dig, och er andra också som är intresserad av vad man kan äta, kika in på den här sidan. Helena, skaparen av sidan, har gjort ett underbart jobb med mycket goda recept och bra tips! Ta å jobba lite så vi kan diskutera lite :)

Jennifer: Det är klart att det är lite klurigt i början, vad äter man till frukost när man inte får slänga i sig en macka eller en frukt påvägen till jobbet? Det kräver lite mer planering med mat, och det krävs att man ersätter potatisen/pastan/riset med något annat för att få i sig allt man behöver.. Men i det stora hela tycker jag att det är spännande, roligt och härligt!

I övrigt tycker jag det rullar på hyffsat bra för mig. Har, som några vet, en rätt värdelös period i mitt liv just nu, men jag tycker jag kämpar på bra ändå. Har lite idétorka på mat, blir ofta samma mat flera gånger i veckan. Men jag ska införskaffa mig kokboken av Dr. Dahlqvist och Airam. Sen blir det laga mat ordentligt!

Till frukost äter jag oftast ägg med nåt tillbehör som bacon eller räkor. På helgen lyxar jag till det ibland med en omelett till frukost. Lunch och middag blir allt för ofta en 90gramsburgare med ost och bacon på (utan bröd förstås), samt lite sallad eller blomkål till det. Har även uppräckt hur god blomkålsmosen är, så det är också ett tillbehör som återkommer. Äter även gärna nån köttbit med svampsås (Färska champinjoner, grädde och kryddor, gött!) eller fisk. Dock blir det inte alls lika ofta som jag tar till hamburgaren.
Kvällsfika blir samma som frukost, eller bara ägg med lite smör eller majonäs till. Som ni ser är det inte jättemånga mål per dag och inte heller speciellt mycket. Jag ska köpa kosttillskott så jag får i mig mellanmål på dagarna också, det känns viktigt, men jag är oftast inte hungrig och tänker på det, så jag får ta till en annan metod tills jag fått ordning på allt. Mitt mål är att klara mig på min kost, men då får jag kämpa lite mer än jag gör idag. Men med tiden kommer lyckan och med lyckan kommer förståndet och orken.
När jag orkar ska jag börja dokumentera och dela med mig till er om vad jag äter, om det är någon som är intresserad?

För er som läste mitt inlägg om konstigheter man kan stöta på i början kommer här en fortsättning på det, från Lars-Erik Litsfeldts bok Ät Fet Mat, Bli frisk och smal med LCHF.

Konstigheter man kan stöta på efter ett tag
Humör: Många rapporterar att man blir jämnare i humöret (alltså ett bättre humör – och jämnare). Detta kan säkert ha att göra med att det inte blir samma blodsockermässiga berg-och-dalbana när man har mindre sockerkedjor i maten.
Muskler: En kost med mycket fett gör att testosteronhalten inte minskar. Detta kan föra med sig att man får en viss muskeltillväxt utan att ens träna.
Blodsocker: Att äta lite sockerkedjor är rena bingon för diabetikern. Nu slipper han äntligen åka på astronomiska blodsockervärden som han annars gör när han äter det han rekomenderas, alltså grovt bröd, havregrynsgröt och fullkornspasta. Detta är livsmedel som är rena giftet för diabetiker.
Blodtryck: I samband med att man blir smalare så brukar också blodtrycket gå ner en smula. Många kan sluta ta sin blodtrycksmedicin. Om detta enbart har att göra med att man blir smalare eller om det har med kosten att göra i sig vet jag faktiskt inte.
Torr hud: Många upplever att huden på händer och fötter blir lite torr.Känns det för torrt får det åtgärdas med lite balsam, För ungdomar kan det konstateras att de får mindre besvär med acne.
Tröttpigg: Rapportet om att man är tröttare på kvällen och piggare på morgonen.
Sendrag: Inte helt ovanligt med sendrag. Kan komma lite i perioder. Se till att du druckit tillräckligt. Magnesiumtillskott kan hjälpa.



Förutom LCHF
Ja, nu jobbar jag 4 timmar per dag. De resterande 4 var det tänkt att jag skulle vara ego, tänka på mig själv och göra saker JAG vill göra. Nu har det inte riktigt blivit så. Jag har istället städat, diskat å lagat mat... Ska även fortsätta mitt tvätt-projekt nån dag.. Men idag var jag och shoppade lite. Blev en tröja, ett linne, en mascara, en eyeliner och en ögonbrynspenna. Jag är rätt nöjd. Nu ser jag fram emot fredag när jag och lillasyster åker till sundsvall när jag slutar 11.30.

Har även planerat lite luddigt att Pernilla (Nettans nyfunna härliga vän) ska få göra en makeover av mitt hår på måndag (är det klart än, tro?) Jag ska inte längre vara så blond och inte längre så långhårig. Läskigt! Men jag hoppas det blir både roligt och fint! Antar att Nettan tar med sig kameran och dokumenterar hela händelsen, så kan jag dela med mig till er sen. Tror ni jag blir fin med brunt hår? Och inte lika långt? (jag tycker att jag har långt hår)...

Hade även ljusvisning i bräcke i måndags. Det var jättemysigt! Sålde bra som vanligt, och nu har jag och Nettan visning på lördag, är det någon som kommer? Kl 19 hos Nettan, hör av er för närmare adress! Alla som vill är välkomna, det finns fika och det är ju alltid kul att komma ut och träffa lite folk? =)

Ja sen var det kanske inte så mycket mer. Hade heller ingen rolig bild att lägga upp... Ska nog ta å sova en stund, så jag inte vaknar med samma sjuka tanke som igår morse när Johan åkte på jobbet. Jag vände mig, tänkte "fyfan vad skönt att jag inte ens behöver kliva upp idag" och var just påväg att somna om när jag kom på att jag visst skulle upp, och det var god tid (aningen sent) att göra det på en gång. Ja jäklar.. Undrar just var den tanken kom ifrån...

Nåja, sova var det. Nu vet jag ju att Paula, Emelie och Jennifer kikar in på min blogg då och då, vem mer? :)

Kommentarer

Postat av: nathalie

ska bli spännande att se hur håret blir :)

ps! jag läser din blogg. fast de har du väl kanske märkt :)

2009-01-21 @ 21:05:15
Postat av: Morsan

Och jag så klart ! Ha så trevligt i Sundsvall och glöm inte att kolla efter det fina spännet Jennifer hade i håret när hon var hemma. Gina, för dit ska ni väl ?!

2009-01-21 @ 21:06:22
Postat av: Tanya

jo jag kikar in lite då och då..

2009-01-21 @ 21:41:08
URL: http://datsmore.blogg.se/
Postat av: Paula

Haha jag använder mig också av fettbramat men eftersom du redan hade den sidan tänkte jag att jag inte behövde tipsa om den ;) haha jag jobbar fredag-lördag så jag hoppas vi ses då :)

2009-01-22 @ 13:14:36
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: Malin

Jag läser din blogg (:

2009-01-23 @ 19:46:52

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: