Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

LCHF och Sundsvallsresan


Yes, nu är boken min! En helt underbar bok med massa god mat och härliga idéer. För mig som fortfarande får i mig lite för lite om dagarna är den perfekt, tillsammans med det egna häftet jag gjort från Helenas sida. Tack för titten förresten, Helena! :)

Tänkte dela med mig av nåt jag hittade i boken som lät alldeles underbart gott och som jag hoppas blir min frukost i många dagar framöver....

Omelettrulle med baconröra, 2 portioner
Baconröran:
1/5 paket bacon
1 msk finhackad lök
1/2 dl majonnäs
1/2 dl creme fraiche
nymald peppar
nyriven pepparrot

Omelett
4 ägg
4 msk vispgrädde
smör till stekning

Finstrimla bacon och stek i het panna. Låt svalna på hushållspapper. Rör samman övriga ingredienser försiktigt så att röran behåller den tjocka konsistensen. Droppa ev i lite av det avsvalnade stekflottet på slutet.

Rör samman ägg och grädde. Hetta upp en stekpanna med smör på medelhög värme. Hällner äggsmeten i pannan när smöret slutat bubbla. Grädda omeletten genom att skaka pannan så att smeten rinner ner och stelnar. När ytan på omeletten börjar se torr ut stjälps den upp på en tallrik och ner i pannan igen för att stekas på båda sidor. Stjälp sedan åter upp men nu på ett smörpapper. Låt svalna en aning. Skall den serveras kall kan omeletten rullas ihop utan fyllning och förvaras i kyl tills det är dags att äta.
Strö någon matsked nyriven pepparrot på omeletten och bred ut baconröran över hela ytan. Rulla ihop till en fast rulle. Serveras som den är eller ihop med en lättare grönsallad.

Låter det inte gott så säg?? Bilden ser helt ljuvlig ut också! :) Kan försöka ta ett kort å lägga upp, men det får bli i morgon!

Ju mer jag hittar, desto mer verkligen älskar jag LCHF!


Idag har jag varit i sundsvall med lillasyster. Hon är dålig på att shoppa men vi har haft en trevlig dag. Hamnade dock mitt i en olycka påvägen hem, en tankbil med lim som tippat på vägen. Vi kom dit ganska precis 20, bilen tippade runt 15. Vi fick stå still i 35 minuter innan de började släppa på lite från ett håll i taget. Men olyckan i pilis fick vi aldrig se skymten av..
Hittade ett par vinterskor i sundsvall, men de fanns inte i min storlek. Mest nöjd är jag över bok-köpet idag. Jag handlade även ett stort hårspänne, träningsbyxor, en kofta, en lång tröja, nya vantar, en sallad till lunch.... Var det nåt mer? Nej jag tror nästan inte det.... Det var nog allt, faktiskt. Nej en present till Jessica också förstås. :) Men där tar nog min shoppingdag slut.. Jag är imponerad, lite halvbesviken att jag inte hittade mer bra saker, men nöjd.
Älskling hade också påbörjat lite städning när jag kom hem. Det var underbart, jag har inte allt kvar till en annan dag längre. Bara typ hälften...

Nu är det natti! Vi hörs! Säg till om ni vill ha mer recept ur boken! :)

Kommentarer

Postat av: nathalie

det var en trevlig dag :) vi får som sagt göra om det när jag fått mitt kort ;D och då ska jag försöka bättra mig på shoppingbiten.. :P

2009-01-24 @ 11:14:44
Postat av: Jennifer

Jag vill gärna ha mer recept :) Är boken värd att köpa? Kramis

2009-01-24 @ 11:43:13
URL: http://liljansvilja.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: