Till bloggens startsida

Senaste inläggen

Arkiv

Länkar

Sök i bloggen

LCHF

Min nya kost är en bra kost. Jag förespråkar den ofta nu för tiden har jag märkt på jobbet och när jag märker att nån är trött, alternativt själva vill hitta ett effektivt, men ändå ihållande, sätt att gå ner i vikt på.
Jag själv använder ju LCHF för att bli piggare och orka mer. Har haft en trög period på senare och hoppas på att det vänder och blir bra snart, vilket jag tror det kommer göra mer och mer ju längre tiden går och ju mer jag lär mig och utvecklas inom metoden.

Det hela handlar egentligen bara om att plocka bort kolhydrater och lägga till mer kött å fett. Det är gött! Vem gillar inte feta såser och kött/fisk/kyckling ? Man behöver ju faktiskt inte ha potatis till kött, det är bara det att vi är så inrutade med att det ska vara så, jag lovar - det funkar utan! Å utan potatisen blir man inte lika hungrig en stund senare eller känner sötsuget som brukar komma efter en måltid (i alla fall för mig har det varit så). Dr Dahlqvist har en bra blogg, som ni kan läsa här, där det står en hel del bra saker. Sen finns det en jättebra receptsida som en tjej som heter Helena har gjort, den hittar ni här, och när ni kikar på den kommer ni lätt börja fundera på att börja med samma sak, det är galet goda recept hon har där, värt att prova!!

Dessutom behöver du bara googla på LCHF för att hitta en mängd olika information om denna kost, det finns bra böcker att köpa och det finns andra som håller på med samma kost i forum eller i vänskapskretsen så man har någon att bolla lite och prata med. Det är lätt att lära sig och funkar att hålla sig till!

Det är inte svårt att äta efter denna metod. I alla fall inte för mig. Jag trodde det skulle vara svårt, som den lilla godisgrisen jag faktiskt varit. Jag har väl aldrig gått förbi godishyllorna utan att köpa en liiiiten chokladbit, eller låtit bli att äta det godis som Johan köper hem. Jag har väl aldrig druckit mjölk, vatten eller citronvatten till middagen när det finns cola hemma, och jag har framförallt inte låtit bli att äta nåt gott när ingen är hemma och ser mig. Men egentligen, vem lurar jag genom att fuska? Mig själv, mig själv och enbart mig själv. Jag gör ju detta för MIN skull, och för första gången i livet (förmodligen) känner jag att jag har den självdiciplin som behövs för att klara det. Idag är det den 15:e och jag har inte ätit en chokladbit, inte druckit en klunk cola (bortsett från lite pepsi light som är tillåtet) och inte snikat på Johans ballerinakex på 15 dagar!! Jag saknar inte pasta, ris, potatis å annat gött jag går miste om. Jag känner mig duktig, och det är det som får mig att fortsätta! Visst vore det gott med allt det jag inte fåt äta, men så är det väl alltid, man saknar det man inte får. Det är bara att bita ihop och gilla läget.

Om just DU följer LCHF, vad är din favoritmat? Vad äter du till frukost? Och vad är det bästa med kosten enligt dig? Vore roligt att få igång en diskussion, oavsett om ni följer den eller inte kan det vara roligt om någon engagerar sig lite :) Paula, hur länge har du ätit efter LCHF, hur funkar det för dig?

Jag får tacka Jessica, och hennes mamma, för att jag hittade hit. Det som började med en notis från Jessica om att hon ska byta kost efter sin mammas råd, slutade med att vi är två duktiga tjejer som mår bra ändå fast vi inte äter som vi brukade. Vi är bra, vi mår bra och vi kommer må bättre :)

Nu är det dags att sova, ledig i morgon, ska till doktorn men i övrigt bara slappa, slöa och halvsova. All day long!
Natti mina vänner, och ni andra som läser!

(MoDo vann igen, fjärde raka nu, bara så ni vet)

Kommentarer

Postat av: Emelie

Hej. Följer din blogg och nu när du har börjat med din nya kost blir jag så himla sugen på att testa den jag också =) Har du nå gott recept eller bra tips att skicka kanske? Har ju som svårt att komma igång, har försökt fler än en gång ;). Får man fråga om du har hunnit gå ner något i vikt? För jag är ju sådan att jag vill se resultat ganska fort, även om de bara handlar om gram ;). Hoppas det kommer gå bra för dig!

2009-01-15 @ 23:05:06
URL: http://snorkfrokens.webblogg.se/
Postat av: Anonym

Jag blir grymt imponerad av att du står emot alla små frestelser som finns överallt! Skulle behöva lite av din motståndskraft! Själv så dämpar jag alla små sug med lite godis... Och pasta till maten känns som ett måste... Cola skulle jag bli ett monster utan! Hm, kanske måste hitta på något när amningen är klar! :) Då kan du få vara min coach! :)

2009-01-16 @ 11:46:01
Postat av: Paula

Jag har ätit i typ två veckor nu och det funkar jättebra, förut när jag provade så var jag så hungrig hela tiden men nu äter jag mer fett och då är jag mätt mycket längre. Lite jobbigt är det dock när jag äter mat på skolan men jag undviker pasta och potatis och brukar äta typ pizzasallad istället, iofs är det inte så bra men bättre än det andra. Till frukost brukar jag äta kokt/stekt ägg, omelett, fil med kanel, grädde och valnötter eller så brukar jag äta "riktig" mat om jag har kvar sen dagen innan eftersom det är lätt och smidigt. Sen brukar jag kunna äta tonfiskröra (en burk tonfisk, 2 dl creme fraiche, majonäs och salt & pepper, ibland brukar jag ha rödlök också. jag lovar, det är godare än vad man tror och dessutom blir man jättemätt av den!) Dricker jag the så har jag börjat ha grädde i, det mättar mycket bättre än vad man tror och smakar bättre än the med mjölk. Men ja tycker det funkar bra. Dock så måste jag bli bättre på att dricka vatten, känner mig nästan jämt lite torr i munnen och törstig.



Tänkte ge dig lite bra recept på bra hemsidor, som jag använder:

http://www.lchf-recept.se/ - Här finns det inte så mycket recept men ganska mycket såser som ju är gott!!

p%25C3%25A5l%25C3%25A5gkolhydratmat" rel="nofollow">http://blogg.passagen.se/dahlqvistannika/?anchor=receptp%C3%A5l%C3%A5gkolhydratmat - Här finns det massa massa recept. Har inte ens orkat läsa igenom ala :P

http://www.kolhydrater.ifokus.se/ - Här finns det massa tips och tricks!

http://kolhydrater.ifokus.se/Articles/Read.aspx?MessageId=ce8209c3-4701-424b-aaec-7de84565ce57&GroupType=Se.iFokus.Community.Board.ForumGroup - Inköpslista för nybörjare, typ vad man behöver ha i kylen=)

http://skolmat.wordpress.com/ - en blogg med massa goda recept

http://veckansmiddag.blogspot.com/ - också en blogg

http://lchf-kost.blogspot.com/ - en blogg till

http://airamsmat.webblogg.se - hon kommer snart släppa en kokbok tillsammans med dr. dahlkvist.



Haha jävlar vilken lång kommentar du fick men nu är jag ju iallafall med i diskussionen. Dessutom så tycker jag att vi styr upp Cathrin litegrann;)

2009-01-18 @ 11:33:07
URL: http://ingridpaula.blogg.se/
Postat av: Helena_v

Hej Zandra, vilken fin sida och så mycket bra pepp du skriver. Såg att du hade länkat till mig så jag vill bara titta in till dig och säga hej och tack. Kram

Helena/Fett bra mat

2009-01-23 @ 18:45:47
URL: http://blogg.passagen.se/fettbramat

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar: